Veebiajaleht, mida saad teha ise
02/01/2014 - 00:00
Eesti mehel on üle 200 mootorratta
superpilt: 
sissejuhatus: 
Vanade mootorrataste taastajal Urmas Teearul on nii palju mootorrattaid, et ta ei tea enam isegi, kui palju täpselt. Arvab, et kusagil üle 200, on aga motohuvilisi, kelle arvates küündib tema mootorrataste arv 300ni. Kaasaegset mootorratast mehel aga polegi. Praegu sõidab ta ringi 1931. aastal USAs valmistatud Indianiga. Loe edasi ...
tekst: 

„Kõik teavad, mis mootorratas on Harley-Davidson. Ütleme, et Harley on Indiani noorem vend. On niisugune legend, et kui Harley mehed baaris õlut jõid ja Indiani mehed sisse tulid, siis Harley mehed tõusid püsti ja lõid kõik kulpi,“ iseloomustab Teearu on praegust kaherattalist sõpra. „On uuemaid ja vanemaid Indianeid, aga see on suhteliselt haruldane mudel. Eestis selliseid kindlasti rohkem ei ole ja Soomes ma ka nimekirjas ei leidnud Restauraatorite ja kogujate hulgas on Indian rohkem hinnatud kui Harley.“ Mootorratta täpsest hinnast Teearu rääkida ei taha. Ütleb vaid, et see on tõenäoliselt tema üks kalleimaid mootorrattaid ja maksab ligikaudu uue korraliku keskklassi auto hinna.

Praegu igast küljest kiiskava mootorratta jupid leidis Teearu mahajäetud maja juurest sissevarisenud kuuri alt 4-5 aastat tagasi. „Bensiinipaak oli nii roostes, et august võis lausa käe sisse panna,“ meenutab Teearu. Vahepeal mootorratta jäänused seisid, samal ajal kui Teearu puuduvaid detaile otsis ja ostis. Näiteks sadul on ostetud Poolast, paljud muud osad aga Tšehhist, kus töötavad spetsiaalsed, vanadele mootorratastele osi tootvad tehased. Mootorratast ehitama hakkas Teearu tänavu mais ja pärast paar kuud kestnud tõsist tööd, sai mootorratas juuli keskpaigaks restaureeritud. Enamik töid tegi masinaehituse mehhaanikainseneri haridusega Teearu oma kätega. Ainult värvimistööd tellis ta väljast.

„Just sõidu- ja isteasendi mõttes suhteliselt mugav sõita. Tavalise mootorrattasõitja jaoks aga suhteliselt harjumatu, sest gaas on vasaku käe all ja sidur käib jalaga,“ kirjeldab Teearu Indiani sõidueripärasid. „Esivedrustus on lehtvedruga. Mulle meeldib just disain, suhteliselt ilus mootorratas.“

Esimese mootorratta sai Teearu 16 aastaselt sääreväristaja remontimise eest. See oli vana mootorratas Moskva, mis tänaseks on samuti ära restaureeritud ja Teearu isiklikus mootorrattamuuseumist välja pandud. Üle 30 aasta kestnud töö viljana on tema muuseumis praegu üle 100 taastatud vana mootorratta.

pildiallkiri: 
SÕIDURIIST: Praegu on Urmas Teearu sõiduriistaks 82aastane „vanake“ Indian.